sâmbătă, 15 august 2009

Sisu: "Puscaria nu e vacanta!"


Astazi, Tudor Sisu, sau mai simplu, Sisu, isi lanseaza in premiera pe Apropo videoclipul piesei “Ai vrea sa ai”.

Hip-hoperul a invitat echipa Apropo intr-un parculet din fata blocului, locul unde se simte in largul lui, pentru a povesti despre viata lui si planurile legate de viata profesionala.

Dupa ce l-am asteptat cateva minute in fata faimoasei statui din Salajan, locul de intalnire al tuturor celor care calca in acel cartier, Sisu a venit cu masina personala insotit de un tovaras si ascultand cu volumul tare o piesa cantata de prietenii lui de la C.I.A.

De la bun inceput ne-a marturisit ca parcul este locul lui preferat si ca de mic avea pasiune pentru fotografie si ar fi vrut sa faca poze cu vrabiutele

Intamplarea a facut ca exact in dimineata cand a avut loc intalnirea, Sisu sa afle ca a devenit tatic. Emotionat si fericit, acesta si-a luat cativa prieteni si ne-a raspuns la intrebari.

Apropo: Ne aflam in Salajan. Ce reprezinta cartierul pentru tine?

Sisu: Ce reprezinta cartierul Salajan pentru mine?! Pai pentru fiecare om este un loc plin cu amintiri, fiecare om are locul lui in care creste . Tot timpul am stat aici. Un loc plin de amintiri mai frumoase, mai urate, dar sunt amintiri.

Apropo: Cat de mult si in ce fel te-a schimbat perioada petrecuta in penitenciar?

Sisu: Nu stiu cum as fi fost daca nu as fi petrecut-o, asa ca nu pot sa zic cat de mult m-a schimbat. Ce pot sa spun? La ce pot sa ma raportez? Pot sa spun cum m-a schimbat cand eu nu stiu cum as fi fost? Daca m-a speriat? Nu stiu daca asta a fost intentia, de fapt nici nu stiu care a fost intentia. Mai mult trebuia sa dea acolo bine la niste statistici, nu sa ma sperie pe mine ca nu avea de ce . Dupa o varsta orice om incepe sa aprecieze mai mult viata. Cand ai 17, 18 ani nu te gandesti, cand incepi si avansezi in varsta cred ca la un moment dat incepi sa realizezi usor usor ca te mai doare putin ficatul, putin inima, incepi usor sa zici “gata, nu mai functionez bine”. Da, apeciez viata pentru ca a trecut timpul, nu pentru ca am fost inchis. Viata e ca vinul, pe masura ce trece timpul e mai buna.
Apropo: Ai avut o viata destul de periculoasa. Ai putea chiar sa scrii o carte. Te-ai gandit la asta?

Sisu: Periculoasa?! Ce am trait periculos? Nu am pistol la brau (n.r. isi ridica tricoul si arata ca nu are nimic ascuns), nu am nimic. Nu traiesc in situatii periculoase. Traiesc intr-o lume a mea care e diferita. Nu as spune ce am trait. Mi se pare o prostie sa spun mot a mot ce am trait. As putea sa-ti vorbesc despre trairile mele in cartea aia. Ar fi mult mai interesante, crede-ma, decat sa-ti povestesc ca m-am intalnit cu x si cu y si s-a intamplat aia sau aia.

"Nu stiu daca judecatorii ma vor trimite inapoi in arest"

Apropo: Ti-ai imaginat vreodata, cand ai intrat in acest anturaj, ca viata ta se va complica?

Sisu: Nu. Dar nu pot sa-mi dau seama. Daca as fi stiut de la inceput cum o sa fie viata mea nu ar fi fost viata mea. Nici nu am vazut alta varianta de viata. Sa fi avut vreo 10 ani si sa ma gandesc “ba, daca umblu cu astia nu o sa fie bine”. Nu m-am gandit. Pur si simplu am trait. Pur si simplu aia erau prietenii mei, aia era viata mea si asta s-a intamplat. Fiindca asa trebuia sa se intample. Asta a fost ce am ales eu. Multi dintre noi nu ne propunem lucrurile corecte in viata. De multe ori ne propunem niste lucruri doar pentru faptul ca alea sunt lucurile normale pe care trebuie sa le avem. Numai ca s ocietatea ne spune ca trebuie sa avem lucrurile alea si noi vrem le avem. Dar de fapt fericit esti cand traiesti in conformitate cu ce traiesti tu.

Apropo: Puteai sa-ti dai seama de ceea ce te asteapta din momentul in care i-ai vazut pe ceilalti cantareti rap din afara sau filmele care puneau in lumina aceasta parte intunecata a hip-hop-ului.

Sisu: Filmele sunt filme. Ce ma intereseaza pe mine. Cine este 2pac? Eu nu am auzit de el. Sincer, cum sa ma intereseze pe mine viata unui om pe care nu l-am vazut in viata mea. Nu ma intereseaza ca un model de urmat. Sunt bucuros cand vad o persoana care a reusit sa faca ce si-a propus. Imi place de 2pac pentru ca era el insusi. Avea si parti negative, probabil, ca orice om. Biggie mai putin, nu l-am ascultat asa mult. Dar pentru mine sunt niste chestii foarte departe, niste voci care le aud cum si pentru altii eu sunt doar o voce. Daca reusesc sa-i transmit ce trebuie e ok, daca nu, am gresit.

Apropo: Familia, prietenii, iubita ti-au fost alaturi?

Sisu: Mama nu are cum sa nu-ti fie alaturi. Este o chestie pe care o scoti din start din calcul. Nu exista asa ceva. Si prietena mi-a fost alaturi. Au fost alaturi de mine prietenii care trebuia sa fie si familia bineinteles. Puya avea cu totul alte treburi atunci. Nu era atat de important sa isi piarda timpul cu mine la vorbitor atata timp cat era important sa isi termine proiectele.

Apropo: Ce se intampla cu procesele? Mai ai sau ai incheiat orice legatura cu justitita?

Sisu: Mai am. Daca se intampla sa ma mai condamne inseamna ca asa trebuie sa se intample. Nici macar eu nu stiu ce am facut deci nu stiu daca judecatorii o sa hotarasca sa ma intorc in arest.

Apropo: In dimineata asta ai devenit tatic.

Sisu: Da. Dar hai sa-ti spun o chestie. Ca si experienta pentru mine este o traire foarte personala, dar la inceput nu iti dai seama ce se intampla de fapt. Prima oara cand vezi copilul stii ca e ceva. Chiar mi-a spus cineva inainte ca asa o sa ma simt. Simti ca e ceva al tau, ca vrei sa protejezi, sa-l cresti, sa devina ceea ce vrei tu sa devina sau ce vrea el daca o sa fie fericit.

Apropo: Ti-e frica de pericolul la care va fi expus?

Sisu: Toti oamenii sunt in pericol si cand merg pe strada.

Apropo: Ai vrea sa schimbi ceva in viata ta sau consideri ca totul se intampla cu un scop?

Sisu: E perfecta. Si da, totul se intampla cu un scop.

Apropo: Cum te vezi peste zece ani?

Sisu: Acum de la 30 de ani mi-am luat alte idealuri in viata. Sau le-am cristalizat foarte bine pe astea pe care le-am avut de cand eram mic. Cand eram mic nu sesizam. Era doar ceva intuitiv. Acum stiu exact ce urmaresc. Si daca o sa-mi ating scopurile pe care mi le-am propus ma vad extraordinar de bine. Daca eu o sa fiu fericit totul o sa fie ok pentru ca pot sa fac ce vreau.

Apropo: “Vacanta in Mexic”. Eu m-am gandit asa. Inregistrarile au avut loc in studioul “Micul Mexic”. Tot ce s-a petrecut acolo a fost ca o vacanta pentru tine. Am dreptate?

Sisu: Judecatoarea m-a pus liber. M-a pus sa ma judec in libertate. De cand m-a pus liber si pana ce se va intampla judecata peste un an, doi, trei, sunt in vacanta. “Vacanta in Mexic” ma reprezinta pe mine cum sunt acum
Apropo: Am ascultat un preview al albumului. Care si cum au decurs pregatirile la acest material?

Sisu: Sunt trei clipuri facute. Toate trei sunt pe stari. Are un concept albumul. Arata starea de ignoranta. Este negativul de la “Undeva-n Balcani” a lui Puya. Doar ca ce era acolo negru aici e alb. Si daca el spune cum sunt romanii, eu spun cum ar vrea sa fie romanii. In prima piesa e ignoranta si grandomania. In a doua piesa intra subiectia. Si in a treia piesa, dupa ce realizezi tot ce se intampla intra ura. A treia piesa inca nu este filmata. Sunt toate starile prin care trece un om pana ajunge sa-si defineasca viata. Nu a fost nicio pregatire pentru album. Nu m-am trezit ca vreau sa fac un album. In timp ce eram arestat, baietii de la studio mai faceau beat-uri si care le placeau le pastrau pentru mine. La doua-trei luni dupa ce se apucasera sa faca treaba asta m-am intors acasa si am gasit vreo cinci beat-uri pe acolo. Le-am luat, le-am ascultat si am lasat lucrurile sa curga de la sine. Cand mi-a venit vreo idée m-am dus in studio am ascultat muzica doua ore si am scris. Si a durat doi ani sa ma prind exact cum vreau sa sune ca sa stiu exact cum vreau sa fie clipul. O mare parte din concept e facut de mine. Cat esti inchis nu ai cum sa scrii. Daca ma punea intr-o celula singur sa stau cu gandurile mele era altceva. Dar esti intr-o celula cu 20-30 de baieti, e agitatie, tipi in continuu. Nu iti imagina ca e liniste, totul este contemplativ, cu o lumina intr-un colt si tu scrii acolo opera vietii tale. E un jeg cu multa lume, multe batai, nenorociri. Colegii de acolo sunt prietenii mei

Apropo: Va intrece “Ai vrea sa ai” succesul pe care l-a avut Puya cu “Undeva-n Balcani”?

Sisu: Nu stiu. El a abordat niste probleme la fel de grave. Eu am o problema. De multe ori mi-e greu sa fiu chiar asa pe aceeasi frecventa cu toti oamenii.

Apropo: Pastrezi aceeasi ura in suflet ca atunci cand ai scris “Pune-i la pamant”?

Sisu: Atunci era in mod inconstient. Acum am o ura foarte constienta.

Apropo: Inca iti doresti sa cada tribunale peste ei si sa le vezi fetele prostituate (n.r. vezi aici la cine se refera Sisu)?

Sisu: Nu, acum imi doresc mult mai multe chestii. Schimbari mult mai profunde, mai serioase. Asta ar fi o razbunare proasta. Dar nu spun ca eu vreau sa ma razbun, nu e vorba decat sa fac un lucru mai bun. Nu vreau sa fac rau nimanui. Daca reusesti sa ridici cu un mic procent pe fiecare om individual, sa-l imbuntatesti, imbunatatesti nivelul general al oamenilor. Asta e problema in ziua de azi. Oamenii sunt foarte low, accepta orice cacat pe care il dai si e nasol pentru ca multe cacaturi nu au substanta. Se straduiesc sa-si ia trei masini cu bani de la banca si cu patru, doua case, una in Bucuresti, una nu stiu unde ca sa faca ce cu toate chestiile astea?!
Apropo: Nu te-ai gandit sa faci bani din altceva in afara de muzica?

Sisu: Nu. Eu fac muzica. De fapt, nu traiesc din muzica, traiesc pentru muzica.

Apropo: Cu cine ai colaborat?

Sisu: Am colaborat cu Nimeni Altu’, Cedry2k, Cabron, I-legal, El Doc, Puya, Super Ed, Julian.

Apropo: Ce asteptari ai de la fani in ceea ce priveste reaparitia ta pe scena?

Sisu: Singura mea asteptare este sa inteleaga ce spun. Am sa-i ajut si eu incercand sa le explic exact ce am vrut sa exprim

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu